Гостьова лекція іноземних професорів Університету Міннесоти для здобувачів ОПП «Транспортні технології (на автомобільному транспорті)»

13 листопада 2025 року на факультеті будівництва та транспорту Сумського НАУ відбулася гостьова лекція провідних науковців University of Minnesota, до якої долучилися здобувачі ОПП «Транспортні технології (на автомобільному транспорті)» та науково-педагогічні працівники кафедри транспортних технологій. Захід став важливим майданчиком для обміну сучасними науковими підходами, технологічними тенденціями та результатами досліджень у сфері сталого та енергоефективного транспорту.

Першим спікером став професор Zongxuan Sun, фахівець із системної динаміки та керування у сфері автомобільних силових установок, який має значний досвід роботи у General Motors Research Center. У своїй доповіді «Energy Benefits enabled by Real-time Traffic Prediction and Connected and Automated Vehicles» він представив результати досліджень, що демонструють потенціал інтеграції реального трафіку та інфраструктурних даних із системами керування транспортними засобами. Професор Sun наголосив, що застосування прогнозування дорожньої ситуації у поєднанні з оптимізацією режимів роботи силових установок дозволяє досягти суттєвого скорочення енергоспоживання. На основі моделювання та експериментальних досліджень було показано, що для різних типів підключених і автоматизованих транспортних засобів — з ДВЗ, гібридних та повністю електричних — можливо отримати енергетичний ефект на рівні 10–20 % завдяки одночасній оптимізації траєкторії руху та роботи силового агрегату.

Другу лекцію презентував доцент Michael Levin, дослідник у галузі інтелектуальних транспортних систем, мережевого аналізу та моделювання поведінки підключених і автоматизованих транспортних засобів. Його виступ «Eco-routing to reduce total system energy and emissions» був присвячений оцінці впливу екомаршрутизації на енергоспоживання та викиди в масштабах транспортної мережі міста. Науковець акцентував, що індивідуальна оптимізація маршруту для зменшення викидів не завжди приводить до поліпшення ситуації загалом: за високої частки таких транспортних засобів (>50%) навантаження на певні ділянки мереж може зростати, що спричиняє збільшення сумарних викидів. Водночас інші міські мережі демонструють позитивний ефект екомаршрутизації. Дослідник також представив новий алгоритм, здатний формувати рекомендації маршрутів із урахуванням стохастичних факторів та динамічного розподілу потоків, що, за результатами моделювання, дає змогу зменшити загальносистемні викиди.

Участь здобувачів і викладачів кафедри транспортних технологій у таких лекціях є важливою складовою розвитку академічної мобільності, інтеграції у світову наукову спільноту та посилення практичної складової освітнього процесу. Отримані знання та обговорення з провідними науковцями стали цінним внеском у формування сучасного погляду на енергоефективний транспорт і виклики, з якими стикаються міські транспортні системи в умовах цифровізації.